https://www.usmedia.nl/

5 minuten

Geschreven door: Casper van Schie

us en SIDN als partners op de bres voor digitale toegankelijkheid

Jarenlang was het wereldwijde web vooral handig als je een beetje digitaal vaardig was. Maar was je dat - om welke reden dan ook - niet, dan kon je met een beetje goede wil (en wat geduld) je zaken ook nog wel offline regelen. Inmiddels is dat laatste zo goed als onmogelijk; of het nou gaat om het inplannen van een tandartsafspraak, een abonnement afsluiten, een klacht indienen over je telecomprovider of het inzien van berichten en informatie van belastingdienst en gemeente... Steeds meer (essentiële) dienstverlening en informatievoorziening speelt zich online af.

  • accessibility
  • web development
  • sidn

European Accessibility Act 2025

Dikke pech voor veel ouderen, laaggeletterden en mensen voor wie de onlinewereld vanwege een beperking of aandoening moeilijk toegankelijk is…? Gelukkig is daar de European Accessibility Act (EAA) 2025, een Europese wet die eraan bijdraagt dat iedereen in de EU zonder belemmeringen kan deelnemen aan het economische en sociale leven. Voldoen aan de EAA is vanaf 2025 verplicht voor commerciële bedrijven, fabrikanten en aanbieders van digitale diensten. Voor publieke instellingen en overheidsdiensten betekent de EAA een uitbreiding van de verplichtingen waar zij (vanuit de WAD) al langer aan moeten voldoen. De EAA is gebaseerd op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) van het World Wide Web Consortium. Een hele mond vol.

Iedereen uit de voeten

Bij us. staat digitale toegankelijkheid al jaren hoog op de prioriteitenlijst. Doel is om alle websites te laten voldoen aan de WCAG AA richtlijn: de wereldwijde standaard voor goede toegankelijkheid. Die richtlijnen gaan over waarneembaarheid van content, bedienbaarheid en begrijpelijkheid van functionaliteiten en ‘robuustheid’: werkt het op elk apparaat, ook in de toekomst? Wies, senior developer bij us. en accessibility expert: “Het web toegankelijker maken is niet alleen een goede zaak voor mensen met een beperking. Als UX-designers en developers moeten wij ervoor zorgen dat iederéén goed uit de voeten kan met wat er online staat. En daar valt nog genoeg te verbeteren.”

Als UX-designers en developers moeten wij ervoor zorgen dat iederéén goed uit de voeten kan met wat er online staat

Samen stappen zetten

Gelukkig hebben wij bij us. opdrachtgevers zoals SIDN die net als wij sterk inzetten op online toegankelijkheid. Samen met hen zetten we flinke stappen. “Als digital product partner scheppen wij de voorwaarden”, stelt Wies. “We leggen de basis voor optimale toegankelijkheid, maar de opdrachtgever moet als contentleverancier zelf ook aan de slag. Bij SIDN nemen ze die rol heel serieus, en wij kunnen hen hierin goed adviseren; dat maakt dat we samen mooie voortgang kunnen boeken als het gaat om de accessibility van de SIDN-websites.”

Bestelknop

Nicole Wedler, communicatiespecialist bij SIDN: “We hebben onze website sidn.nl volledig laten checken op de WCAG AA, en met de actiepunten uit het audit-rapport zijn we aan de slag gegaan. Dan kom je erachter op hoeveel details je moet letten. Als je bijvoorbeeld niet het juiste label geeft aan een linkje in de tekst, weten screenreader-gebruikers niet waar de link naartoe gaat. Dat een knop van kleur verandert bij mouse-over wordt door diezelfde gebruikers niet opgemerkt als je het niet labelt. Allemaal dingen waar je normaal niet bewust van bent. Ik zag onlangs iemand met een visuele beperking die met een screenreader een ticket voor een pretpark probeerde te bestellen. Wat hij ook deed, hij kwam niet uit bij de knop ‘Bestellen’. Dat was niet gecodeerd en werd dus niet herkend als bestelknop.”

Accessibility

Flinke klus

De technische aanpassingen verzorgt us. voor SIDN, maar Nicole Wedler ziet ook zeker een rol weggelegd voor het eigen team. “Het aanpassen van pdf’s bijvoorbeeld, dat heeft voor ons best veel impact. Pdf’s vereisen een aparte codelaag om leesbaar te zijn voor screenreaders, maar nog beter is om helemaal af te stappen van pdf’s. We zetten daarom nu de belangrijkste pdf’s om naar HTML-pagina’s met een pdf-printknop. Dan is de tekst toegankelijk voor iedereen, maar voldoet die ook aan de juridische eisen dat de inhoud printbaar is in pdf-vorm.” Wat Nicole en haar team ook zelf in de hand hebben is het zo eenvoudig mogelijk maken van tekst en van grafische weergaven. “Bij een wat complexere grafiek kunnen we de informatie toegankelijker maken door bijvoorbeeld een simpele tabel toe te voegen. Het zijn kleine ingrepen, maar alles consequent doorvoeren is wel een flinke klus. Daarbij onderzoeken we ook nog of we onze huisstijl in het kader van de toegankelijkheid moeten aanpassen. Die is heel kleurrijk, waardoor tekst op bepaalde buttons niet het juiste kleurcontrast heeft. Dat komt de leesbaarheid natuurlijk niet ten goede, net als dat het geval is bij tekst op een foto. Ook daar lopen we tegenaan en dat kan behoorlijk ingrijpend zijn.”

Het zijn kleine ingrepen, maar alles consequent doorvoeren is wel een flinke klus.

Toegankelijkheid als tweede natuur

Zoals ook bij de SIDN-website(s) blijkt, is optimaal toegankelijk maken van online producten vooral lastig als het om de aanpassing van bestaande platforms gaat, zoals bij SIDN en heel veel andere organisaties. Wies: “Alles wat op dit moment nieuw wordt ontwikkeld, bouwen we sowieso volgens de WCAG AA-standaard. Voor ons als developers is het werken volgens de WCAG al steeds meer een tweede natuur. Je ziet ook dat accessibility bij de opleidingen voor UX-designers inmiddels onderdeel van het curriculum is geworden, net als privacy en veiligheid. Als accessibility specialist zorg ik er bij us. ook voor dat alle teams weten wat er van ze wordt verwacht en dat de developers precies weten waar ze op moeten letten.”

Zorgeloos digitaal bestaan

De EAA gaat volgend jaar in, maar ook zonder die nieuwe Europese wetgeving is toegankelijkheid voor SIDN een hot item. “Onze missie is Een kansrijk en zorgeloos digitaal bestaan voor iedereen”, stelt Nicole, “dus het minste wat we kunnen doen is zorgen dat onze eigen websites drempelvrij zijn voor iedereen. Maar we gaan ook verder. Zo is het SIDN fonds net een call gestart om digitale inclusie te stimuleren, door het steunen van initiatieven om mee te kunnen doen in de digitale samenleving. Eerder steunden zij al de doorontwikkeling van de Appt app, waarmee je apps test op toegankelijkheid. We zien als beheerder van het .nl-domein zeker een rol voor onszelf weggelegd om organisaties te stimuleren toegankelijk te worden. Het helpt ons daarbij absoluut om een partner als us. te hebben, waarmee we - ook op dit belangrijke thema - volledig op één lijn zitten.”


De Nederlandse officiële versie van WCAG staat op: Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.1.

koffie?

Neem even contact op en we maken snel een afspraak.