Wie herkent het niet. Talloze ontwerpen met exotische bestandsnamen die over en weer worden gestuurd tussen klant en bureau voor feedback. Feedback die vervolgens komt in de vorm van gefragmenteerde excel bestanden, telefoontjes en mails. Misverstanden liggen levensgroot po de loer om nog niet te spreken van onnodig uitzoekwerk en ergenissen. Gelukkig kan het anders.
Sinds enige tijd is InVision op de markt: een online tool om ontwerpen te presenteren, klikbaar te maken en te delen met het team. De ontwerpen kunnen in alle mogelijke schermafmetingen en op alle omgevingen - smartphone, tablet, desktop, laptop - getoond worden. Heel handig, want hierdoor kun je niet alleen direct een design beoordelen (en erover sparren met elkaar) maar ook de UI/UX testen op verschillende devices, zonder eerst een (kostbaar) prototype te ontwikkelen.
De ontwerpen kunnen op verschillende manieren gepresenteerd worden. Zo kun je de ontwerpen bekijken op een telefoon, tablet of desktop omgeving en in alle mogelijke schermafmetingen. Hierdoor kun je niet alleen direct een design beoordelen (en er over sparren met elkaar) maar ook de UI/UX testen op verschillende devices zonder eerst een (kostbaar) prototype te ontwikkelen.
InVision verrijkt het creatieve proces voor het ontwikkelen van digitale producten aanzienlijk.
Onderweg feedback kijken
De terugkoppelingen wordt netjes verzameld en de eigenaar van het project krijgt notificaties met de feedback en bijbehorende uitsnede van het ontwerp. Fantastisch en heel handig, zeker als je onderweg bent en de feedback vast even op je smartphone wilt bekijken om het later in alle rust te verwerken.
Beter resultaat
InVision verrijkt het creatieve proces voor het ontwikkelen van digitale producten aanzienlijk, op meerdere manieren. En het belangrijkste: het levert al in een vroeg stadium een beter resultaat op. Er ontstaan zonder te prototypen al discussies over design en UI/UX, en verbeterpunten komen dus al snel naar boven. Dat werkt heerlijk efficiƫnt.
Hoe wij dat allemaal weten? Nou, wij hebben InVision inmiddels voor een aantal klanten gebruikt, waaronder SIDN en Fruittella. Zij zijn net als wij razend enthousiast en vinden het prettig dat zij op hun beurt ook al vroeg in het ontwikkelingsproces zinnige feedback kunnen verzamelen van in- en externe stakeholders.
Een must dus, voor iedereen die efficiƫnt wil samenwerken met klanten en partners en voorgoed wil afrekenen met de tijdrovende jojo-feedback loops.