Met slimme digitale technologie de wereld een stukje eerlijker maken: daar houden we van bij us. Daarom zijn we ook zo blij met een opdrachtgevers als IDH, die ons als digital partner al jaren uitdaagt met de allerbeste digitale tools te komen. Instrumenten waarmee IDH wereldwijd retailers stimuleert om de internationale handelsketens te verduurzamen.
de kloof dichten
Belangrijk focuspunt voor IDH is daarbij het dichten van de ‘living wage gap’: het verschil tussen het daadwerkelijke salaris van werknemers in ontwikkelingslanden en het minimumsalaris dat nodig is om daar een beetje fatsoenlijk te leven. Om de omvang van die living wage gap te weten, veranderingen te signaleren en de kloof uiteindelijk te kunnen dichten (zodat ook Carlos een leefbaar loon krijgt), moet je om te beginnen meten. Slím meten. Dus bouwden onze developers in 2021 de IDH Salary Matrix tool. In nauwe samenwerking met onze partner IDH, natuurlijk. Hier lees je daar meer over..
op weg naar leefbare lonen
Als digital technology partner houden we ‘onze’ IDH Salary Matrix tool steeds up-to-date met nieuwe features, en zijn we natuurlijk ook zeer betrokken bij het succes van dit unieke instrument. Want succesvol is het zeker; anno 2024 is de Salary Matrix tool voor steeds meer sectoren hét instrument op weg naar een transparante keten met leefbare lonen.
samenwerken in de bananensector
Een belangrijke stap op die weg werd het afgelopen jaar gezet, met de ondertekening van het ‘UK retail commitment on living wages in the banana sector’. Deze samenwerkingsovereenkomst, gecoördineerd door IDH, verenigt negen grote Britse retailers om samen te werken met hun toeleveringsketenpartners en ondersteunende organisaties. Het gezamenlijke doel: een leefbaar loon voor alle werknemers in hun bananentoeleveringsketens, vanaf 2027.
eerst data verzamelen
Een cruciaal onderdeel bij de implementatie van het UK retail commitment is het verzamelen van data, om de living wage gap te doorgronden en de voortgang jaarlijks te meten. De Salary Matrix tool werd vanzelfsprekend ook hier gebruikt om de loonverschillen onder zo’n 85.000 werknemers te meten. Ruim 30% van hen ontvingen géén leefbaar loon, zo bleek. In 2024 vertalen de Britse retailers de data uit de matrix - samen met lessen, voorbeelden en richtlijnen voor strategieën om de kloof te verkleinen - naar concrete verbeterplannen.
levens verbeteren
Ondertussen zijn er ook in de rest van Europa partnerships gestart tussen retailers die het tijd vinden om de arbeiders in de bananensector een leefbaar loon te betalen. Dankzij de inzet van Joost (en z’n collega’s bij us. en IDH) kunnen ook zij sneller en effectiever tot oplossingen komen. Oplossingen die de het leven van Carlos (en miljoenen andere werkers) een beetje beter maken.