achtergrond
Het Liliane Fonds (LF) zet zich in voor een wereld waarin iedereen kan meedoen: ook kinderen met een handicap die opgroeien in extreme armoede. De stichting informeert een breed publiek en werft fondsen bij particulieren, bedrijven en institutionele investeerders. Om beter te kunnen inspelen op de actualiteit en effectief online campagne te kunnen voeren, koos het Liliane Fonds voor us. als langetermijn online partner. Met als eerste mooie opdracht: ‘Ontwerp en ontwikkel een nieuwe website waarmee LF klaar is voor de toekomst’.
- Opdrachtgever
- Liliane Fonds
- Opdracht
- Volledige ontwikkeling nieuwe website lilianefonds.nl, incl. implementatie NGO suite
- Doelgroep
- Donateurs, sponsors, vrijwilligers, onderwijs, pers, potentiële medewerkers
klaar voor de toekomst
Bij hun vraag aan us. was LF duidelijk over wat ‘klaar voor de toekomst’ voor het fonds betekent. Natuurlijk moet iedereen die de website bezoekt gemakkelijk vinden wat hij zoekt. Dat vraagt met zoveel verschillende doelgroepen om een robuuste infrastructuur en een oplossing die vooral heel flexibel en toegankelijk is. LF wil content aanbieden voor diverse doelen - bereik en brand awareness, conversie, en behoud van bestaande donateurs en relaties. Daarbij gaf men aan te willen experimenteren met uiteenlopende vormen van online communicatie en fondsenwerving. Veel vrijheid dus, maar zeker ook houvast: in alle opzichten een us.-klus.
de basis: onze NGO suite
Een website als deze ontwikkelen, betekent voor us. starten bij de basis: onze eigen NGO suite. Die toekomstbestendige cloud-infrastructuur heeft al bij veel van onze opdrachtgevers z’n waarde bewezen, onder meer vanwege de volledige flexibiliteit bij het samenstellen en ontwerpen van landing pages en contentpagina’s. Campagnes en donatie-acties kunnen met het schaalbare formulieren platform snel worden opgezet en direct gekoppeld aan gangbare betaalmethodes. In combinatie met naadloze koppeling aan het online CRM is de NGO suite een plezier om mee te werken. Het voortbouwen op deze basis, met alle kennis die we op technisch, functioneel en ontwerpgebied hebben opgedaan in soortgelijke projecten voor ngo’s, maakt dat we snel kunnen schakelen en veel waarde kunnen toevoegen voor opdrachtgevers als Liliane Fonds.
voordelen voor de opdrachtgever
Met de nieuwe website en de aparte API voor het management van de datastromen, heeft Liliane Fonds veel nieuwe mogelijkheden om haar online doelen te behalen. Voor de gangbare taken is het fonds niet meer afhankelijk van een webbureau en er kan volop worden geëxperimenteerd met creatieve online wervingsmethoden. Er is bovendien een veel grotere flexibiliteit in het werken met (donatie)formulieren en de vernieuwde koppeling met het CRM sluit toekomstige innovaties en keuzes niet uit.
samenwerken op afstand
Even leefde bij LF de zorg dat het Covid19-virus bij dit project roet in het eten zou gaan gooien. We zouden tenslotte als volwaardige partners in een team gaan samenwerken, en live teammeetings waren er het afgelopen half jaar niet bij. Voor us. was dit het eerste project in corona-tijd, maar al heel snel konden we alle twijfels bij LF wegnemen. Het samenwerken op afstand deed niets af aan de kwaliteit van het partnership en vormde totaal geen belemmering om samen een excellente online ervaring neer te zetten die perfect aansluit bij alle wensen en behoeften.
technieken
AWS
Het platform draait volledig in de cloud via Amazon Web Services (AWS). Door slim te cachen en beelden optimaal te leveren, is de website uitzonderlijk snel geworden — zonder concessies te doen aan kwaliteit. Alles schaalbaar, dus ook bij grote bezoekersaantallen optimale prestaties.
imgix
Dankzij realtime image processing van imgix zijn alle beelden altijd optimaal weergegeven, qua compressie en omvang. Daarnaast verzorgt imgix met behulp van slimme gezichtsherkenningalgoritmes automatisch de juiste uitsnedes.
Wordpress
Basis voor het CMS is WordPress. Daaroverheen: maatwerk. Wij maakten WP geschikt om snel, veilig en schaalbaar vanuit de AWS-cloud te draaien. De beelden komen vanuit het CDN van imgix, de overige onderdelen direct vanuit het CDN van AWS.
vuurdoop
De nieuwe website kreeg een ware vuurdoop. We lanceerden de site vlak voor voor de jaarlijkse Tijd voor MAX-uitzending die geheel in het teken stond van het Liliane Fonds; dit jaar op woensdag 28 oktober. Tijdens de uitzending kreeg de website extreem veel traffic en online donaties te verwerken. De robuuste cloud architectuur van de NGO suite stond z’n mannetje en de site kon de enorme aandacht zonder problemen aan.
Resultaat
“We hebben als Liliane Fonds en us. deze website echt sámen gemaakt, en dat voelt heel goed. We moesten een eindsprint maken zodat de website op tijd was voor een wervend tv-programma. Iedereen heeft zich hard gemaakt om dit voor elkaar te krijgen. Toen bleek dat het voor ons heel krap werd om alle content op tijd op de website te krijgen heeft us. nog een tandje harder gewerkt en ons hierbij geholpen. Ik denk dat dit een heel mooi voorbeeld is van het volwaardige partnerschap.”