https://www.usmedia.nl/

'een technische startup kan niet zonder CTO aan boord'

Startup Vedea Healthware ontwikkelt samen met CTO Joël Wijngaarde (us.) innovatieve behandelmethode voor lui oog

achtergrond

‘Van nature oplossingsgericht, soms op het irritante af’: zo omschrijft serial entrepreneur Daniël Jansen zichzelf. Dingen klakkeloos op een bepaalde manier doen zonder je af te vragen of het beter kan? Daar krijgt hij jeuk van. Dus toen zijn dochter Sofia op 11-jarige leeftijd met een afgeplakt oog moest gaan lopen om een (laat onderkend) lui oog wakker te schudden, ging hij daar niet zomaar mee akkoord. Vier uur per dag maar tien procent zien omdat je goede oog achter een sticker zit?

Dat moest anders kunnen. Daniël dook in de materie en niet veel later was de startup Vedea Healthware geboren. Het eerste Vedea-wapenfeit: een innovatieve methode om luie ogen (amblyopie) kindvriendelijk te trainen met speciale VR-games.

‘Ik was meteen gefascineerd door het fenomeen ’lui oog’ en kwam er al snel achter dat het vooral een neurologisch probleem is’, vertelt Daniël. ‘Het oog en de hersenen werken niet goed samen, het brein herkent de beelden die binnenkomen niet helemaal en gaat ze negeren. Het kind gebruikt het oog steeds minder waardoor het zwakker wordt en scherpte verliest.’

Op dit moment is de enige behandelmethode occlusietherapie: het afplakken van het goede oog zodat het zwakke oog harder moet werken en er alsnog betere verbindingen in de hersenen tot stand kunnen komen. ‘Die methode levert veel stress op bij kinderen en hun ouders. De helft houdt het niet vol en zelfs als er vooruitgang wordt geboekt omdat het kind jarenlang braaf plakt, wordt het onderliggende probleem - de slechte samenwerking tussen de ogen - hiermee niet aangepakt.’

therapeutic gaming

Daniël ontdekte dat er in het buitenland al jaren met goede resultaten onderzoek wordt gedaan naar therapeutic gaming als behandelmethode voor amblyopie bij jongvolwassenen. ‘Ik wist al snel zeker: dit ga ik naar de praktijk vertalen. Het is ongelooflijk dat dit er nog niet is!’

Daniël wist zijn vrienden Joël Wijngaarde (us.) en Teun Aalbers (Gainplay Studio) enthousiast te krijgen om met hem in dit startup-avontuur te stappen. ‘Dit kon ik niet alleen aanvliegen. Mijn aandeel is conceptueel, ik ben een bedenker en verkoper - geen techneut. Ik kan de kar trekken en anderen meekrijgen, maar zonder Joël en Teun als partners zou de Vedea-methode er niet komen. Dan waren we nooit op dit punt geraakt.’

Jongetje speelt met VR bril

gouden Rolls Royce

‘Dit punt’, dat is het moment waarop het MVP (minimal viable product) wordt opgeleverd: een eerste versie waarmee getest en verbeterd kan worden, en op basis waarvan Vedea Healthware investeerders hoopt te interesseren. ‘In deze fase van de startup, het toewerken naar de testfase, heeft Joël mij geholpen mijn visie en ideeën aan te scherpen en de Vedea-methodiek te verbeteren. Met zijn technische kennis en expertise, maar zeker ook met zijn ervaring als ondernemer.

Joël stelt kritische vragen en zoekt naar de best haalbare oplossing. Als founder van een startup kun je een visioen hebben van een gouden Rolls Royce met een minibar en 24-inch kleurenscherm, en uiteindelijk wordt het dan een app… Die realiteitszin komt grotendeels bij Joël vandaan. Ik droom groot en hij kijkt hoe we het haalbaar en schaalbaar gaan krijgen.’

Ik droom groot en Joël kijkt hoe we het haalbaar en schaalbaar gaan krijgen.

Daniël Jansen CEO Vedea Healthware

het grote geheel bewaken

Vrijwel vanaf dag één van Vedea staat Joël Daniël bij met technische raad en daad op CTO-niveau. Samen met een ervaren team van developers dat volgens een DevTeam as a Service-constructie vanuit us. werkt, is Joël verantwoordelijk voor de volledige technische architectuur van de Vedea-methode.

Het team zorgt dat de games goed werken én communiceren met een gebruiksvriendelijk online platform voor behandelaars, ouders en andere betrokkenen, waarin alle databronnen aan elkaar zijn gekoppeld.

Joël bewaakt het grote geheel, zorgt voor de schaalbaarheid van de oplossingen en houdt in de gaten dat alle technische aspecten in dezelfde richting bewegen en met elkaar kunnen praten. ‘Zeker in de eerste fase van een technische startup als Vedea is het ontzettend belangrijk dat iedereen keuzes maakt die in lijn zijn met het doel. Je wilt niet dat er nu beslissingen worden genomen die in een latere fase tot vertraging of hoge kosten kunnen leiden.’

Cartoon monsters in VR speeltuin

from scratch

Volgens Daniël ligt de uitdaging voor het development team in de grote flexibiliteit en het inlevingsvermogen dat nodig is om ‘from scratch’ te komen tot een eerste versie van het product.

‘Het is op zich geen rocket science. Natuurlijk zitten er technische aspecten aan deze methode die nieuw zijn voor de ontwikkelaars, maar dat vinden ze alleen maar interessant. Wat vooral lastig is voor hen: de scope van het project wisselt nog wel eens. Het komt voor dat de developers dagen aan een oplossing hebben gewerkt en we uiteindelijk toch moeten besluiten een andere kant op te gaan. Het is zoeken en leren, dat geldt voor iedereen.’

Het komt voor dat de developers dagen aan een oplossing hebben gewerkt en we uiteindelijk toch moeten besluiten een andere kant op te gaan.

Daniël Jansen CEO Vedea Healthware

machine learning

Ook voor investeerders is het essentieel dat Vedea een toegewijde CTO aan boord heeft, weet Daniël. ‘Als een startup een grote technische component heeft, willen potentiële geldschieters erop kunnen vertrouwen dat er een ervaren en betrokken technisch directeur binnen de gelederen is, óók in de toekomst.’

Begrijpelijk vindt hij dat, en het past ook in het beeld dat Daniël zelf heeft voor Vedea Healthware: de komende jaren door met deze club bevlogen mensen. ‘Voor ons is de behandelmethode voor amblyopie nog maar het begin. We onderzoeken al hoe we ons aanbod kunnen uitbreiden en verbeteren, bijvoorbeeld met artificial intelligence, machine learning en perceptual learning-technieken.

Als je alleen al kijkt naar het vakgebied van de oogheelkunde weet ik zeker dat Vedea in de toekomst nog veel meer mensen gaat helpen met nieuwe vormen van digitale therapie.’

technische oplossingen van us

Joël Wijngaarde: ‘Het us. development team heeft in wekelijkse iteraties en in nauwe samenwerking met het team van game-ontwerper GainPlay Studios en Vedea de verschillende componenten gebouwd. We hebben uiteindelijk gekozen voor een API op basis van NestJS. De verschillende frontends en tooling maakten we in Angular. De API draait in een Kubernetes cluster en de frontend in AppEngine. We maken gebruik van BigQuery om de data die we verzamelen te analyseren.’

oogje in het zeil

‘Inmiddels zijn we in het stadium van de eerste playtests en trials. Wij houden in deze fase van de start-up via een SLA een oogje in het zeil, zodat we snel kunnen schakelen mochten er problemen zijn of aanpassingen nodig zijn.’

Cartoon monsters

koffie?

Neem even contact op en we maken snel een afspraak.